S1, A1: Seriestart. Unge professor Langdon nås av nyheten att hans vän och mentor, Smithsonian-chefen Peter Solomon, har blivit tillfångatagen. Den mystiske kidnapparen Mal'Akh kräver bara en sak i utbyte, att Langdon ska söka rätt på en gömd gammal portal.