S1, A1: Alice Roberts börjar sitt osmanska äventyr i Adana, nära Syrien. Hon utforskar en historisk moské och får reda på ursprunget till turkish delight. Hon tar ett tåg över Taurusbergen till Konya, där hon lär sig om de virvlande dervischerna. Del 1 av 5.