S1, A1: Kriminalkommissarie Gabriel har just återvänt till jobbet efter att ha blivit skjuten under ett undercover-uppdrag. Hans partner dödades vid samma tillfälle och Gabriel själv lider av minnesförlust med en kula som fortfarande sitter kvar i huvudet. Nu leder han utredningen av mordet på knarkbaronen Harvey Wratten och måste hinna före den kriminella organisation som gärna vill veta vem som mördade deras chef. I rollerna: Chiwetel Ejiofor, Christopher Eccleston, Sir Antony Sher, Stephen Rea, Rafe Spall, Kierston Wareing, Lesley Sharp m.fl. Del 1 av 7.