S1, A6: En mörk dag kastar sina skuggor över Rom när Vesuvius utbrott begraver Pompeji. Titus bestraffar Marus och patricierna som varit involverade i att planera kuppen. Tenax blir allvarligt sårad i kampen mot Ursus.