S1, A1: I Oxfords bibliotek råkar den amerikanska historikern tillika motvilliga häxan Diana Bishop frammana ett urtida magiskt manuskript som varit försvunnet i århundraden. Hon blir konfronterad av den hyllade genetikern och vampyren Matthew Clairmont.