S1, A4: Cromwell är rasande på Shardlakes brist på resultat och ger honom ett fasansfullt ultimatum. Shardlake är chockad över att upptäcka historien bakom mordvapnet och svärdets sanna ägare, och står inför ett hemskt val: att göra sin herre nöjd eller att skipa sann rättvisa. Han återvänder till Scarnsea och allt står på spel.