S1, A3: Precis som människor alltid har letat efter mat för att överleva har vi också sökt efter sätt att bevara den maten. Direkt från ögonblicket när ett djur dödas eller en skörd tas in börjar maten att bli dålig. Med konservering kan vi planera för osäkra tider i tider när det finns gott om livsmedel.