S1, A2: År 2003 gör en indonesisk forskare en förödande upptäckt. År 2023, utanför karantänzonen, är Joel och Tess oense över Ellies öde medan de försöker ta sig igenom det länge övergivna Boston, som är invaderat av Smittade.