S1, A1: Efter Red Jacobs död måste en ny laird för klanen Mackenzie väljas, och båda hans söner – Colum och Dougal – gör anspråk på titeln. Vid klan samlingen möts Brian Fraser och Ellen MacKenzie och slås av den starka dragning de känner till varandra.