S1, A1: En introvert gammal man (gamle Sodhi) hälsar på sin syster (Urmila) och hennes familj, Subhash (Urmilas son) och Amar (Subhashs son) i Singapore. Genom ett ingripande av hans äldre syster blir Sodhi kastad tillbaka i tiden till krigsåret 1942 och ett förflutet han försökte fly. Han berättar om den kontroversiella utgången av slaget om Singapore och soldaternas öde i den brittisk-indiska armén.