S1, A1: År 2003. När ett utbrott av en parasitisk svampsmitta börjar härja i landet och världen, försöker Joel Miller fly det tilltagande kaoset med sin dotter och sin bror. Tjugo år senare kämpar en nu härdad Joel och hans partner Tess för att överleva en totalitär regim, medan rebellgruppen Eldflugorna hyser en tonårsflicka med en unik gåva.