Cheyenne Autumn
Fängslade i ett smutsigt reservat i Oklahoma flyr de sista Cheyenne indianerna tillsammans med kväkaren Deborah Wright (Caroll Baker), och påbörjar färden hem till sina gamla marker i Wyoming. Kapten Thomas Archer (Richard Widmark) har fått ordern att ta upp jakten på dem med sitt förband – trots sin sympati för indianerna och sin kärlek till Deborah. Den oundvikliga sammandrabbningen mellan soldater och indianer slutar i en förkrossande förlust för Archers män, men än fler soldater kallas in för att förfölja den lilla gruppen indianer.