AS TOLD TO G/D THYSELF
När den LA-baserade saxofonisten/kompositören Kamasi Washington började jobba på sitt album ”Heaven and Earth”, visste han att det skulle bli mycket mer än bara en dubbelplatta. Uppföljaren till hans oerhört ambitiösa trippeldebut ”The Epic” la till element från funk, fusion och kung fu-soundtrack till hans säregna orkestrala och andliga jazz. ”Musiken kändes väldigt visuell”, säger Washington till Apple Music. Innan plattan var färdig, kontaktade han filmskaparen Bradford Young (”Selma”, ”A Most Violent Year”) för att jobba fram idéer till en experimentell kortfilm regisserad av Terence Nance, Jenn Nkiru och Marc Thomas (tillsammans utgjorde de fem kollektivet Ummah Chroma). ”Den blev nästan som en fjärde beståndsdel av skivan”, säger han och refererar till Heaven and Earths två sidor och den efterföljande EP:n ”The Choice”. Enligt Washington är både filmen och soundtracket ”As Told To G/D Thyself” inspirerade av ”resan fram till insikten att du kan forma världen precis som du vill”. Musiken kan tolkas på många olika sätt. ”Jag ville att den skulle kännas tillräckligt öppen för att folk skulle kunna skapa sin egen version av storyn. Det är ungefär som pusselbitar som kan passa ihop på flera olika sätt”. Se filmen nu och upptäck musiken nedan.