Boys Town
"Ingen pojke växer upp och blir dålig om han får en chans i livet." Fader Flanagan spelas av Spencer Tracy, som fick en andra Oscar för sin roll. Fader Flanagan skapade i verkligheten Boys Town. En idealistisk, ung präst kämpar för att uppnå drömmen om att skapa en plats där tuffa unga pojkar kan få chansen till ett normalt liv. Han grundar en skola som drivs av ett gäng pojkar. Men det idylliska samhället blir nästan förstört av en ung gangster (Mickey Rooney), som så småningom blir en förebild och ledare i pojkarnas gemenskap. Oscar för Bästa manliga huvudroll (Spencer Tracy) och för Bästa manus, Bästa originalmanus.