Celebrating DJ-Kicks
”Det bästa med dansmusik är att det inte finns några gränser för vad du kan göra,” berättar Horst Weidenmüller, grundaren av skivbolaget !K7 för Apple Music i ”Celebrating DJ-Kicks”. ”Allt är möjligt.” Det är den frihetskänslan som varit riktmärke för ”DJ-Kicks” sedan Weidenmüller skapade serien 1996, och som tillåtit några av världens främsta elektroniska musiker att radera gränserna mellan artistalbum och DJ-set. ”När vi startade 'DJ-Kicks' på 90-talet, fanns det ingen kreativ förståelse för att en DJ är en artist,” säger Weidenmüller. ”Jag insåg att konstformen behövde en plattform och att DJ:s borde stå i dess centrum.” Nu ses DJ:ns framträdande roll förstås mer positivt de senaste decennierna, och ”DJ-Kicks” roll har knappast varit obetydlig i den utvecklingen, vilket vi kan se i intervjuerna med Carl Craig (som mixade den andra releasen i serien) och Tiga, Jayda G och Weidenmüller. ”Det är lite som DJ:ns historia,” säger Tiga.