Cinema Paradiso
Den framgångsrike filmregissören Salvatore får bud från sin hemby på Sicilien att en viss Alfredo dött, ett bud som väcker många minnen till liv. Alfredo var biografmaskinist och härskade i ensamt majestät över Paradiso, den lilla byns biograf. Det blir en resa tillbaka i tiden till barndomsåren då Salvatore fick följa Alfredos arbete vid den magiska filmprojektorn. Regi: Giuseppe Tornatore. I rollerna: Philippe Noiret, Salvatore Cascio, Marco Leonardi, Jacques Perrin, Antonella Attili, Pupella Maggio m.fl.