De sju samurajerna
Ett episkt äventyrsdrama om en liten by i 1500-talets Japan som plågas av återkommande attacker från banditer. I desperation anlitar byborna sju samurajer för att skydda sig och sina skördar. Under ledning av den erfarne Kambei formar samurajerna en försvarsstrategi samtidigt som de lär byborna att kämpa för sin överlevnad. Regi: Akira Kurosawa. I rollerna: Takashi Shimura, Toshiro Mifune, Yoshio Inaba, Seiji Miyaguchi, Minoru Chiaki, Isao Kimura m.fl. (Shichinin no samurai)