Ete 96
Det är den 15 augusti och precis som varje år har Paul och hans vänner en stor picknick på Callot Island. Familjens videokamera fångar minnen från sommaren, barnen som leker och enkelheten i umgänget mellan alla. Men i år blir familjen fast på ön på grund av högvatten. Den vanliga lugna stämningen spricker när alla är oense om vad de ska göra. Bruno vill gå över direkt, medan de andra tycker att han är dramatisk och Paul får panik eftersom han inte kan simma. Spänningar uppstår. Eftersom bilen är övergiven till havs måste alla tillbringa natten på ön. De vuxna försöker ta lätt på händelsen och göra den till ett äventyr för barnen, men istället bråkar de om vem som är ansvarig. Under tiden blir Paul, upprörd och fångad mellan barndom och vuxenliv, medveten om sin individualitet när han drunknar i sin fantasi.