När Brandman Sam utför en superhjälteinsats blir han erbjuden ett nytt jobb i Newtown. Under tiden utbryter en skogsbrand som hotar hela Pontypandy och tvingar alla att evakuera. Ska Sam lämna sin älskade stad och ska någon lyckas släcka elden?