Föräldrarna
Ett klassiskt drama om det äldre paret Shukichi och Tomi som reser till Tokyo för att hälsa på sina vuxna barn och deras familjer. Kontakten med barnen blir dock inte riktigt vad de tänkt sig. Shukichi och Tomi känner att de mest är till besvär och de upplever att det finns ett stort avstånd mellan generationerna. Regi: Yasujiro Ozu. I rollerna: Chisu Ryu, Chiyeko Higashiyama, Satoshi Yamamura, Kuniko Miyake, Haruko Sugimura m.fl. (Tôkyô monogatari)