Hangman's Knot
“Hangman´s Knot” är en spännande och oförutsebar västern med Randolph Scott i huvudrollen och en enastående birollsbesättning, med bland annat Donna Reed (Oscar för bästa kvinnliga biroll i ”From here to Eternity” 1953) och Lee Marvin (Oscar för bästa manliga huvudroll i ”Cat Ballou” 1965). Mot slutet av inbördeskriget slår en grupp sydstatssoldater till mot en last nordstatsguld. Till deras fasa får de höra från en döende soldat att kriget mellan nord och syd är slut sedan över en månad. Truppen gömmer sig i en liten postvagnsstation i ett försök att undgå straff för brott de begått under tiden de trodde att kriget fortfarande pågick. En modig före detta sjuksköterska i nordstatsarmén och tre andra hålls fångna medan männen planerar sitt nästa drag. Gruppens ledare (Scott) vill lämna tillbaks guldet i utbyte mot benådning, men de blodtörstiga prisjägarna närmar sig med avsikt att hänga soldaterna och beslagta bytet. Den här storslagna filmen med Technicolor visade sig bli Scotts största kommersiella framgång, även bland kritikerna. Den förstklassiga rolluppsättningen inkluderar Jeanette Nolan (“The Big Heat”, Orson Welles ”Macbeth”), Richard Denning (“An Affair to Remember") och Claude Jarman Jr (”The Yearling”).