Het december
Academy Award-vinnaren Sidney Poitier har huvudrollen i och regisserar denna bitterljuva romantiska film om en amerikansk doktor och änkling som medan han är på besök hos sin dotter i London blir förälskad i en afrikansk ambassadörs syskondotter, men efter en varm och öm kärleksaffär vägrar hon att gifta sig med honom eftersom hon är döende i sickelcellanemi.