Psykologen Lisbeth leder ett experiment på en sluten anstalt för traumatiserade och våldsamma interner. Bland de intagna finns en pojke som oförklarligt mördat ett äldre par. Men experimentet tar en illavarslande vändning och Lisbeth förlorar kontrollen över sin försöksperson. Desperat söker hon hjälp hos prästen Helen. Filmen bygger på Per Olov Enquists pjäs med samma titel. Regi: Søren Kragh-Jacobsen. I rollerna: Sofie Gråbøl, Signe Egholm Olsen, Frederik Christian Johansen, Søren Malling, Börje Ahlstedt, Lia Boysen m.fl. (I lossens time)