Jodorowsky's Dune
Den chilenske regissören Alejandro Jodorowsky, som lanserade och definierade midnattsbio-fenomenet genom sina filmer EL TOPO och THE HOLY MOUNTAIN, började 1974 arbeta på sitt dittills mest ambitiösa projekt. Jodorowskys filmatisering av Frank Herberts klassiska science fiction-roman DUNE hade hans 12-årige son i huvudrollen och Orson Welles, Mick Jagger, David Carradine och Salvador Dali i andra bärande roller, musik av Pink Floyd och konst av de mest provokativa talangerna från den tiden – bland annat H.R. Giger och Jean “Moebius” Giraud. Filmen var tänkt att förändra filmkonsten för alltid.