Frihetshjälten Juarez
Mexico. 1850-talet. När den franske kejsaren Napoleon (Claude Rains - Casablanca), obesegrad i sin erövring av Europa, bestämmer sig för att återupprätta Frankrike som en kolonialmakt i Amerika, installerar han en marionettregim i det nyligen självständiga landet. Men kejsaren och kejsarinnan han installerar, Maximillian (Brian Aherne) och Carlotta (Davis - Now,Voyager) är föraktade av sina undersåtar, och när den indianska Juarez (Muni - The Life of Emile Zola) samlar folket för att strida för frihet, är deras dagar räknade. Allteftersom striden vänder mot fransmännen, blir Carlotta galen i detta berömda framträdande av Bette Davis.