Jubal
Jubal Troop (Glenn Ford, ”3:10 to Yuma” 1957) är en olycksförföljd man. En dag hittas han gravt skadad av ranchägaren Shep Horgan (Ernest Borgnine, ”The Wild Bunch”) och erbjuds jobb som boskapsskötare. Tack vare sin skicklighet vinner han snabbt Sheps förtroende och en befordran. Det förargar den före detta förmannen Pinky (Rod Steiger, ”On the Waterfront”) som blivit ersatt av nykomlingen. Saker och ting kompliceras än mer när Sheps fru Mae, olycklig i sitt äktenskap, riktar sin uppmärksamhet bort från Pinky och mot Jubal istället, vars romantiska intresse ligger på annat håll. En främling på resande fot, Reb (Charles Bronson, ”Once Upon A Time In The West”) erbjuder sig att hjälpa till, men det är upp till Jubal att se till att hans otursförföljda liv äntligen förändras.