Just Mercy
”Just Mercy” är baserad på en tankeväckande sann historia. I filmen följer vi den unga advokaten Bryan Stevenson (Jordan) och hans historiska kamp för rättvisa. Efter sin examen från Harvard valde Bryan bort högavlönade jobb för att i stället åka till Alabama och försvara de som fått felaktiga domar eller inte haft råd med juridiskt stöd. Han får hjälp av den lokala advokaten Eva Ansley (Larson), och ett av hans första och mest uppseendeväckande fall blir Walter McMillian (Foxx), som 1987 dömdes till döden för att ha mördat en artonårig flicka, trots en mängd bevis på hans oskuld och det faktum att det enda vittne som pekade ut honom var en brottsling med motiv att ljuga. Under åren som följer nystar Bryan in sig i en labyrint av juridiska och politiska manövrar tillika skamlös rasism när han kämpar för Walter och alla andra som inte haft oddsen eller systemet på sin sida.