Kådisbellan
Roland växer upp i 1920-talets Stockholm tillsammans med pappa Fritjof som är socialist, mamma Zipa som är judinna och den boxande brodern Bertil. Rolands föräldrar driver en tobaksaffär där Zipa i hemlighet säljer olagliga kondomer som Roland ibland tillverkar slangbellor av. På grund av sin pappas åsikter och sin mammas ursprung blir Roland ofta trakasserad, både av sina lärare och skolkamrater. Filmen bygger på Roland Schütts självbiografiska bok med samma titel. Regi: Åke Sandgren. I rollerna: Jesper Salén, Stellan Skarsgård, Basia Frydman, Niklas Olund, Frida Hallgren, Ernst-Hugo Järegård, Ernst Günther m.fl.