Lolita
Filmskaparen Stanley Kubrick utforskar temat kring sexuell besatthet med en mörkt komiskt och djupt rörande version av Vladimir Nabokovs roman. James Mason spelar den vilsne Humbert, som är gift med den uppmärksamhetstörstande Charlotte (Shelley Winters) och vars rival Clare Quilty (Peter Sellers) alltid verkar finnas någonstans i närheten av föremålet för Humberts hänförelse – den bekymmerslösa tonåringen Lolita (Sue Lyon).