Ski
Den internationellt kända skidåkaren och filmaren Nikolai Schirmer upptäcker att hans tillbakadragna barndomsvän tränar för en ovanlig skidresa: Vegard Rye planerar för att utföra en omänsklig bedrift - klättra uppför och åka skidor nedför 27 berg i en sammanhängande tur. Resan motsvarar att springa fyra maraton och bestiga Mount Everest tre gånger. För att åstadkomma detta isolerar Vegard sig från vänner och familj, bor i grottor och ägnar hela sin tillvaro åt träning. Nikolai vill se till att hela världen får ta del av bedriften, trots att Vegard helst velat hålla det för sig själv, och försöker sig samtidigt på Vegards träningsmetoder. Han inser snabbt att det är lättare att berätta en historia än att genomleva den. Ski är en dokumentär om omänskliga bedrifter men också om vänskap och varför den ibland går förlorad.