Sphinx
Någon jagar turister under lågsäsong i den här romantiska äventyrsthrillern regisserad av Franklin J. Schaffner (Planet of the Apes, Patton, Papillon, The Boys From Brazil) och med Lesley-Anne Down, Frank Langella och John Gielgud i huvudrollerna. En vacker, hängiven egyptolog hamnar vid upprepade tillfällen i livshotande situationer under en resa från Kairo till Konungarnas dal i jakt på en mystisk grav full av rikedomar, som även är av stort intresse på den svarta marknaden. Baserad på en roman av Robin Cook.