Sydstataren
Texas, tidigt 1940-tal. När hans farbror dör av värmeslag ute på bomullsfälten bestämmer sig den fattige migrantarbetaren Sam Tucker för att slå sig ner på en liten arrendefarm, tillsammans med sin fru Nona och deras två barn. Familjen sliter hårt för att få ordning på farmen men ondsinta grannar och naturens krafter sätter ideligen käppar i hjulet för dem. Regi: Jean Renoir. I rollerna: Zachary Scott, Betty Field, J. Carrol Naish, Jean Vanderwilt, Jay Gilpin, Charles Kemper m.fl. (The Southerner)