Följ med Elmo på hans största äventyr hittills! Vanessa Williams och Mandy Patinkin medverkar också. Elmo och hans älskade blåa filt är oskiljaktiga. När Oscar tanklöst kastar den luddiga filten i soptunnan dyker Elmo in efter den. Han hamnar plötsligt i Grouchland, ett land fullt av gnällspikar, illaluktande sopor och den girige Huxley (Mandy Patinkin) som inte har lärt sig att dela med sig. Elmo och alla hans Sesam-vänner ger sig av på ett kul äventyr med ett uppdrag: att rädda Elmos filt. Längs vägen möter Elmo en jättekyckling och till och med själva sopornas drottning (Vanessa Williams)! Det är gnällspiksälskande underhållning fylld av skoj, sensationella låtar och alla dina favoritfigurer!