The legion
Under den romerska invasionen av Partien 62 e. Kr. har två legioner stoppats av den svåra vintern och slagit läger i de armeniska bergen. När förråden är nära att sina och fiendehären drar allt närmare bestämmer man sig för en sista desperat åtgärd. Den halvromerske löparen Noreno blir sändebudet som får ta sig genom fiendens linjer och oländig terräng för att hämta hjälp. Om han inte lyckas är legionernas öden beseglade. Med den atletiske Lee Partridge i huvudrollen samt Mickey Rourke (The Wrestler, War Pigs) och Bai Ling (The Crow) i tongivande biroller är The Legion en mäktigt svärd och sandal-rulle för 20-talet.