The Yearling
Gregory Peck och Jane Wyman medverkar i denna Oscarsbelönade version av Marjorie Kinnan Rawlings Pulitzerprisvinnande roman om en ung pojke som växer upp under åren strax efter USA:s inbördeskrig. Den ensamme 11-åringen Jody (Claude Jarman, Jr.) utvecklar en djup vänskap med en föräldralös dovhjortskalv som han hittar i skogen vid hans familjegård i Florida. Men trots att han älskar den unga hjorten måste Jody acceptera det svåra valet hans familj gör mellan deras egen överlevnad och hjortens liv.