Tjorven, Båtsman och Moses
Tjorven blir överlycklig när hon får en sälunge av Vesterman. Hon döper den genast till Moses, som blir en riktig favorit hos alla på Saltkråkan. Men när Vesterman får veta att han kan sälja sälen för flera hundra kronor, då vill han ha den tillbaka.