Back to the Frontier
Tre amerikanska familjer försöker överleva som nybyggare på 1880-talet, helt utan moderna bekvämligheter såsom teknologi, rinnande vatten och el.
Back to the 1880s
Familjerna Hanna-Riggs, Loper och Hall har flyttat in på sina gårdar och ställs inför den hårda verkligheten i att leva utan moderna bekvämligheter.
Läget är ansträngt mellan familjerna Loper och Hall efter en auktion, så systrarna Hall bestämmer sig för att ordna en glassträff för alla familjerna.
Familjerna Loper och Hanna-Riggs, som sliter med könsrollerna, får veta hur livet på 1880-talet hade sett ut för deras respektive familjer.
Nya ansikten dyker upp på familjen Hanna-Riggs gård, och familjen Hall försöker kompensera för sitt stora slöseri på auktionen.
Efter veckor av spänningar försöker familjerna Hall och Loper tala ut, samtidigt som Mia har en tuff första dag som lokalsamhällets nya lärare.