Terror!
Baren
Den 30 september 1956 detonerade en kvinna en bomb i en mjölkbar i Alger. Tre personer dödas och många fler skadas. Efter attacken inser De Gaulle att Algeriet har blivit ohållbart som en fransk koloni.
När den palestinska terroristgruppen Svarta september mördade israeliska idrottsmän i olympiabyn i München 1972 övergick tv-bevakningen från OS-evenemang till gisslankris.
Den 2 augusti 1980 utlöstes en bomb i en resväska i Bolognas centralstation. 85 dog och över 200 skadades. En nyfascistisk organisation gavs skulden för attentatet men än idag bedyrar dess medlemmar som dömdes till fängelse sin oskuld.