The Terminal
This romantic comedy from director Steven Spielberg revolves around an Eastern European man by the name of Viktor Navorski (Tom Hanks), whose plans of immigrating to New York were hastened by a violent coup in his home country. Unfortunately, Viktor finds himself on the wrong end of a nasty technicality while en route to America: His passport was issued from a country, which, during its upheaval, ceased to exist in an official capacity. Unauthorized to leave Kennedy Airport upon his arrival and unable to return home, Viktor finds himself exiled inside the terminal's international transit lounge. Though airport official Frank Dixon (Stanley Tucci) views Viktor as an annoying bureaucratic glitch, other airport employees — including a beautiful flight attendant by the name of Amelia (Catherine Zeta-Jones) — come to see him as a welcome, if unofficial, addition to their numbers. As the days stretch on into months, the terminal transforms from an intimidating atmosphere of forced assimilation into a country within itself, complete with culture, ambition, status, complex diversity, and the need for love.