Creating an Islamic Culture
S1, E4: Take account of the cultural transformations that Muslim rule brought to its domains and the growth of trade, new cities, and great centers of learning that it fostered. Study the five “pillars” of Islam and its main religious rituals. Assess forces of disunity within Islam, such as the split between Shiite and Sunni factions, and the influences of non-Arab cultures that joined the religion.