Flashback
S3, E2: After falling ill to what appears to be a repressed memory Tuvok must perform a mind-meld with Captain Janeway in order to survive. The meld takes them back to when Tuvok was a junior science officer aboard the USS Excelsior under the command of Captain Hikaru Sulu.