S2, E3: As Hitler's power grows within Nazi Germany, so does that of the SS. From its humble beginnings as Hitler's personal body guard, the SS under the leadership of Heinrich Himmler becomes a terrifying cult that engineers Hitler's vision for a new Germany. By the start of the war, the SS holds sway in politics, police and security and is responsible for the creation of the concentration camps. Its power, influence and terror spread with the creation of a military wing: the Waffen SS. By the end of the war, the SS has grown into a machine that controls of every aspect of the Third Reich and brutally disposes of any opposition to Hitler.