T1, E2: The trail of a mysterious organization called the “Army of the 12 Monkeys” leads Cole to a mental institution in 2015, where a patient holds the key to the plague that destroys the world. Meanwhile, despite warnings that her involvement may disrupt the course of history, Dr. Railly risks her life to help him.