S1, E4: During his self-exile on Mars, Dr. Manhattan recalls his youth as Jon Osterman, son of a Brooklyn watchmaker who becomes a nuclear researcher at Princeton University in the late 1950s. But a terrible accident in the atomic labs turns Osterman into a radioactive super creature, causing him to sacrifice some of his human relationships, including his first love. He soon joins the vigilante group, The Minutemen, created to combat forces at work in the Cold War, and adopts the name, Dr. Manhattan.