Through a Glass Darkly
While vacationing on a remote island retreat, a family’s already fragile ties are tested when daughter Karin (Harriet Andersson) discovers her father has been using her schizophrenia for his own literary means. As she drifts in and out of lucidity, the father (Gunnar Björnstrand), along with Karin’s husband (Max von Sydow) and her younger brother (Lars Passgård) are unable to prevent Karin’s harrowing descent into the abyss of mental illness. Winner of the 1962 Academy Award for Best Foreign Language Film and featuring an astonishing lead performance by Andersson, Through a Glass Darkly presents an unflinching vision of a family’s near disintegration and a tortured psyche further taunted by God’s intangible presence.