Women of the White Buffalo
An ancient, Native, matriarchal society has been upended by centuries of genocide and colonialism. This has resulted in culturally sabotaged and isolated communities that are in a constant struggle to save what remains of their sacred identity. The Lakota women living on the Pine Ridge and Rosebud Indian Reservations in South Dakota are rising up against the forces that continue to suppress them. By preserving and protecting their ancestral values and wisdom, they provide a source of hope to their people. With exclusive access to the lives of 9 women, ranging in age from 10 to 98, we explore powerful testimonials of loss and survival as we gain insight into the experience of a modern day Indigenous American living on an Indian Reservation. Gripping historical accounts and startling timely statistics guide viewers down the path that has led to these present day conditions. The indelible voices of these determined women inspire us with their strength, gifting us with ancient insights that speak to our current global, environmental and cultural crises. These are the powerfully rich stories of the brave women and children living in the poorest county in the United States.