Trouble is brewing in Westeros. For the inhabitants of this world, control of the Iron Throne holds the lure of great power. But in a land where seasons can last a lifetime, winter is coming...and beyond the Great Wall that protects them, a forgotten evil has returned. HBO presents this epic series based on the book series 'A Song of Ice and Fire' by George R.R. Martin.
Winter Is Coming
Series Premiere. A Night's Watch deserter is tracked down outside of Winterfell, prompting swift justice from Lord Eddard 'Ned' Stark, and raising concerns about the dangers in the lawless lands north of the Wall. Returning home, Ned learns from his wife Catelyn that his mentor, Jon Arryn, has died in the Westeros capital of King's Landing, and that King Robert is on his way north to offer Ned the position as the King's Hand. Meanwhile, across the Narrow Sea in Pentos, Viserys Targaryen hatches a plan to win back the throne by forging an allegiance with the nomadic Dothraki warriors by giving its leader, Khal Drogo, his lovely sister Daenerys's hand in marriage. Robert arrives at Winterfell with his wife, Queen Cersei, and other members of the Lannister family: her twin brother Jaime, dwarf brother Tyrion, and Cersei's son and heir to the throne, 12-year-old Joffrey. Unable to refuse his old friend and king, Ned prepares to leave for King's Landing, as Jon Snow decides to travel north to Black Castle to join the Night's Watch, accompanied by a curious Tyrion. But a startling act of treachery directed at young Bran may end up postponing their respective departures.
Lord Snow
Arriving at King's Landing after his long journey, Ned is shocked to learn of the Crown's profligacy from his new advisors. At Castle Black, Jon Snow impresses Tyrion at the expense of greener recruits. Suspicious the Lannisters had a hand in Bran's fall, Catelyn covertly follows her husband to King's Landing, where she is intercepted by Petyr Baelish, a.k.a. 'Littlefinger,' a shrewd longtime ally and brothel owner. Cersei and Jaime ponder the implications of Bran's recovery; Arya studies swordsmanship. On the road to Vaes Dothrak, Daenerys finds herself at odds with Viserys.
Ned looks to a book for clues to the death of his predecessor, and uncovers one of King Robert's bastards. Robert and his guests witness a tournament honoring Ned. Jon takes measures to protect Sam from further abuse at Castle Black; a frustrated Viserys clashes with Daenerys in Vaes Dothrak; Sansa imagines her future as a queen, while Arya envisions a far different future. Catelyn rallies her husband's allies to make a point, while Tyrion finds himself caught in the wrong place at the wrong time.
Incensed over news of Daenerys' alliance with the Dothrakis, Robert orders a pre-emptive strike on the Targaryens that drives a wedge in his relationship with Ned. A captive Tyrion helps Catelyn, but receives a cold reception at the Eyrie from her sister, John Arryn's widow Lysa. Sansa is charmed by the dashing Ser Loras Tyrell, a.k.a. the Knight of Flowers. Arya overhears a plot against her father.
Reinstated as the Hand, Ned sits for the King while Robert is on a hunt. Ned issues a decree that could have long-term consequences throughout the Seven Kingdoms. At the Eyrie, Tyrion confesses to his 'crimes,' and demands that Lysa give him a trial by combat. Joffrey apologizes to Sansa; Viserys receives from Drogo his final payment for Daenerys.