Pit Pony
The Light to the Future
Nellie wrestles with a tough decision after Ned lands a position on the mine face with higher pay and risk. Mrs. MacTavish tells Nellie a cautionary tale about Flora MacClure, a woman whose husband was killed in a mining accident.
Best Laid Plans
When wealthy Aunt Rose visits the MacLean family to attend Nellie's wedding, she makes no secret about her distaste for minors and her low expectation for Nellie's future happiness. Meanwhile, Ned's work affects the wedding plans.
Ned tries to rally the other workers in the mine to confront their bosses about the poor safety conditions. In the meantime, Spider dares Willie, Mollie and Angus to spend the night inside a haunted house.
Willie learns about power while honoring the victim of a mine flood; Ned and Nellie attend a funeral.
After tensions come to a head between Ned and Mr. Frawley, Ned is fired and Aunt Rose offers to take the children back to Halifax. However Nellie and Willie refuse to leave town, and Willie tries to get Ned rehired.
Aunt Rose grabs the attentions of a suitor by the name of John Scottie MacNeil, who happens to be a famous traveling violinist. When the townspeople learn, the MacLean family gets the cold shoulder.