The Minister
When Ríkarður contacts Benedikt to ask him to help with a dispute in his parish, Benedikt's impulsive reaction is to separate church and state. As he is preoccupied with a pet project of saving a historical instrument Grímur, the newly elected president of the parliament, puts a halt to his policy.
Benedikt abuses his temporary power as president to set a provisional law providing the family of a Ukrainian doctor with citizenship - a law requiring more signatures than his own. As Steinunn's birthday party is being planned, her brother, the family doctor and political rival, speaks with Benedikt about the Ukrainian doctor - but his questions seem personal.