Sara Newton (Daveigh Chase) goes on a summer trip to visit her uncle, Freddy (Dave Thomas), who resides in a small mining town. Accompanying Sara is her mischievous St. Bernard, Beethoven, with whom she and her family have enjoyed an abundance of adventures. When Beethoven discovers a clue that might lead to buried treasure, the eccentric locals embark on a treasure hunt, a few ghosts make an appearance and chaos consumes the normally peaceful little town.